Szkolenia specjalistyczne skierowane do seniorów
JAK DŁUGO I BEZPIECZNIE UCZESTNICZYĆ W RUCHU DROGOWYM
KORZYSTAJĄC ZE ŚRODKÓW TRANSPORTU INDYWIDUALNEGO?
czas trwania szkolenia 16 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams
Plan szkolenia
- Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
- Przyczyny, przebiegi i skutki wypadków drogowych, których sprawcami najczęściej są seniorzy.
- Analiza trudności i problemów Osób o Szczególnych Potrzebach (OSP) w poruszaniu się.
- Możliwości zwiększenia ochrony kierowców i pasażerów w czasie zaistnienia wypadku drogowego.
- Wózki inwalidzkie – klasyfikacje, cechy użytkowe, wskazówki doboru w zależności od rodzaju niesprawności.
- Funkcjonowanie systemy osoba z niepełnosprawnością -wózek inwalidzki – samochód osobowy.
- Urządzenia i systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach wspomagające pasywnie i aktywnie kierowcę szczególnie przydatne seniorom.
- Jak korzystać z pomocy Centrum Wiedzy o Dostępności (CWOD) w życiu codziennym.
czas trwania szkolenia 8 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams
Plan szkolenia
- Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
- Analiza trudności i problemów OSP w poruszaniu się.
- Możliwości zwiększenia ochrony kierowców i pasażerów w czasie zaistnienia wypadku drogowego.
- Urządzenia i systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach wspomagające pasywnie i aktywnie kierowcę szczególnie przydatne seniorom.
- Jak korzystać z pomocy CWOD w życiu codziennym.
Szkolenie specjalistyczne skierowane do
- konstruktorów pojazdów,
- inżynierów pracujących w obszarze projektowania środków transportu,
- przedsiębiorców i producentów wyposażenia pojazdów wszystkich klas i kategorii,
- firm adaptujących pojazdy dla osób o szczególnych potrzebach.
PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE W PRAKTYCE
czas trwania szkolenia 16 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams
(możliwe różne warianty tematyki oraz modyfikacja czasu trwania szkolenia
z dostosowaniem do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa)
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy i pokazanie narzędzi wspomagających wdrażanie koncepcji projektowania uniwersalnego (PU), ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ergonomicznych, oceny obciążenia organizmu oraz nowoczesnych metod wirtualnego projektowania. Uczestnicy w trakcie szkolenia zdobywają wiedzę pozwalającą na kształtowanie funkcjonalnych i bezpiecznych przestrzeni, dostępnych dla osób o szczególnych potrzebach.
Plan szkolenia
- Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego (PU).
- Ergonomia w projektowaniu uniwersalnym.
- Dobór elementów sterowniczych.
- Metody oceny obciążenia organizmu.
- Narzędzia i oprogramowanie wspomagające projektowanie uniwersalne.
- Przykłady innowacyjnych produktów zaprojektowanych zgodnie z zasadami PU.
Istnieje możliwość realizacji szkolenia tylko z wybranych modułów. Moduły 2-5 mogą być dodatkowo przeprowadzone w formie warsztatów.
Prowadzącymi szkolenia są pracownicy naukowo-dydaktyczni Wojskowej Akademii Technicznej oraz pracownicy innych instytucji naukowych i uczelni, współpracujący z Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.
Szkolenie specjalistycznej dla kadry dydaktycznej
innych wydziałów WAT oraz innych uczelni
PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE W KSZTAŁCENIU I DYDAKTYCE
NA UCZELNIACH W OBSZARACH: TRANSPORT I MOBILNOŚĆ, ARCHITEKTURA, INFORMATYKA I DESIGNE
– PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA ZAJĘĆ
czas trwania szkolenia 48 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne (zajęcia teoretyczne 24 godziny)
oraz zajęcia praktyczne w pracowni dydaktycznej CWoD (24 godziny)
Plan szkolenia
- Wprowadzenie w tematykę osób o szczególnych potrzebach (OSP), podstawowe pojęcia, klasyfikacje.
- Definicje związane z projektowaniem uniwersalnym.
- Projektowanie uniwersalne w przepisach prawa.
- Założenia projektowania uniwersalnego.
- Korzyści projektowania uniwersalnego.
- Dobre praktyki projektowania uniwersalnego.
- Projektowanie uniwersalne w poszczególnych obszarach: transport i mobilność, architektura, designe, informatyka.
- Potrzeby OSP odnośnie mobilności, architektury, design’u i informatyki.
- Asystująca technika – klasyfikacja i specyfikacja.
- Wykluczenie i włączenie społeczne OSP.
- Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
- Klasyfikacje niepełnosprawności.
- Kształcenie osób z niepełnosprawnościami w różnych obszarach nauk technicznych.
- Zrównoważony rozwój i jego cele dotyczące dostępności do transportu i mobilności, architektury, design’u i informatyki.
- Analiza trudności i problemów OSP uczestniczących w ruchu drogowym.
- Starzenie się i pojęcia pokrewne. Osoby starsze a zagrożenia w funkcjonowaniu we współczesnym świecie w świetle badań.
- Procesy medyczne i psychologiczne wpływające na zachowanie OSP w różnych obszarach dostępności.
- Urządzenia i systemy bezpieczeństwa w samochodach szczególnie przydatne OSP.
- Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
- Metody i techniki prowadzenia zajęć z OSP.
- Jak korzystać z pomocy i wyposażenia Centrum Wiedzy o Dostępności w WAT przy prowadzeniu zajęć dydaktycznych ze studentami.
Instytucje, firmy lub indywidualne osoby zainteresowane szkoleniami
realizowanymi przez Centrum Wiedzy o Dostępności proszone są o kontakt
mailowy (cwod.wim@wat.edu.pl) lub telefoniczny: +48 261 839 276