Szkolenia specjalistyczne skierowane do seniorów

JAK DŁUGO I BEZPIECZNIE UCZESTNICZYĆ W RUCHU DROGOWYM
 KORZYSTAJĄC ZE ŚRODKÓW TRANSPORTU INDYWIDUALNEGO?

czas trwania szkolenia 16 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams

Plan szkolenia

  1. Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
  2. Przyczyny, przebiegi i skutki wypadków drogowych, których sprawcami najczęściej są seniorzy.
  3. Analiza trudności i problemów Osób o Szczególnych Potrzebach (OSP) w poruszaniu się.
  4. Możliwości zwiększenia ochrony kierowców i pasażerów w czasie zaistnienia wypadku drogowego.
  5. Wózki inwalidzkie – klasyfikacje, cechy użytkowe, wskazówki doboru w zależności od rodzaju niesprawności.
  6. Funkcjonowanie systemy osoba z niepełnosprawnością -wózek inwalidzki – samochód osobowy.
  7. Urządzenia i systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach wspomagające pasywnie i aktywnie kierowcę szczególnie przydatne seniorom.
  8. Jak korzystać z pomocy Centrum Wiedzy o Dostępności (CWOD) w życiu codziennym.

czas trwania szkolenia 8 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams

Plan szkolenia

  1. Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
  2. Analiza trudności i problemów OSP w poruszaniu się.
  3. Możliwości zwiększenia ochrony kierowców i pasażerów w czasie zaistnienia wypadku drogowego.
  4. Urządzenia i systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach wspomagające pasywnie i aktywnie kierowcę szczególnie przydatne seniorom.
  5. Jak korzystać z pomocy CWOD w życiu codziennym.  

Szkolenie specjalistyczne skierowane do

  • konstruktorów pojazdów,
  • inżynierów pracujących w obszarze projektowania środków transportu,
  • przedsiębiorców i producentów wyposażenia pojazdów wszystkich klas i kategorii,
  • firm adaptujących pojazdy dla osób o szczególnych potrzebach.

PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE W PRAKTYCE

czas trwania szkolenia 16 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne za pomocą platformy Microsoft Teams

(możliwe różne warianty tematyki oraz modyfikacja czasu trwania szkolenia
z dostosowaniem do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa)

Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy i pokazanie narzędzi wspomagających wdrażanie koncepcji projektowania uniwersalnego (PU), ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ergonomicznych, oceny obciążenia organizmu oraz nowoczesnych metod wirtualnego projektowania. Uczestnicy w trakcie szkolenia zdobywają wiedzę pozwalającą na kształtowanie funkcjonalnych i bezpiecznych przestrzeni, dostępnych dla osób o szczególnych potrzebach.

Plan szkolenia

  1. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego (PU).
  2. Ergonomia w projektowaniu uniwersalnym.
  3. Dobór elementów sterowniczych.
  4. Metody oceny obciążenia organizmu.
  5. Narzędzia i oprogramowanie wspomagające projektowanie uniwersalne.
  6. Przykłady innowacyjnych produktów zaprojektowanych zgodnie z zasadami PU.

Istnieje możliwość realizacji szkolenia tylko z wybranych modułów. Moduły 2-5 mogą być dodatkowo przeprowadzone w formie warsztatów.

Prowadzącymi szkolenia są pracownicy naukowo-dydaktyczni Wojskowej Akademii Technicznej oraz pracownicy innych instytucji naukowych i uczelni, współpracujący z Centrum Wiedzy o Dostępności WAT.


Szkolenie specjalistycznej dla kadry dydaktycznej
innych wydziałów WAT oraz innych uczelni

PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE W KSZTAŁCENIU I DYDAKTYCE
NA UCZELNIACH W OBSZARACH: TRANSPORT I MOBILNOŚĆ, ARCHITEKTURA, INFORMATYKA I DESIGNE
– PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA ZAJĘĆ

czas trwania szkolenia 48 godzin,
szkolenie stacjonarne lub zdalne (zajęcia teoretyczne 24 godziny)
oraz zajęcia praktyczne w pracowni dydaktycznej CWoD (24 godziny)

Plan szkolenia

  1. Wprowadzenie w tematykę osób o szczególnych potrzebach (OSP), podstawowe pojęcia, klasyfikacje.
  2. Definicje związane z projektowaniem uniwersalnym.
  3. Projektowanie uniwersalne w przepisach prawa.
  4. Założenia projektowania uniwersalnego.
  5. Korzyści projektowania uniwersalnego.
  6. Dobre praktyki projektowania uniwersalnego.
  7. Projektowanie uniwersalne w poszczególnych obszarach: transport i mobilność, architektura, designe, informatyka.
  8. Potrzeby OSP odnośnie mobilności, architektury, design’u i informatyki.
  9. Asystująca technika – klasyfikacja i specyfikacja.
  10. Wykluczenie i włączenie społeczne OSP.
  11. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
  12. Klasyfikacje niepełnosprawności.
  13. Kształcenie osób z niepełnosprawnościami w różnych obszarach nauk technicznych.
  14. Zrównoważony rozwój i jego cele dotyczące dostępności do transportu i mobilności, architektury, design’u i informatyki.
  15. Analiza trudności i problemów OSP uczestniczących w ruchu drogowym.
  16. Starzenie się i pojęcia pokrewne. Osoby starsze a zagrożenia w funkcjonowaniu we współczesnym świecie w świetle badań.
  17. Procesy medyczne i psychologiczne wpływające na zachowanie OSP w różnych obszarach dostępności.
  18. Urządzenia i systemy bezpieczeństwa w samochodach szczególnie przydatne OSP.
  19. Wiek uczestnika ruchu drogowego a zagrożenia wypadkowe i ich skutki.
  20. Metody i techniki prowadzenia zajęć z OSP.
  21. Jak korzystać z pomocy i wyposażenia Centrum Wiedzy o Dostępności w WAT przy prowadzeniu zajęć dydaktycznych ze studentami.


Instytucje, firmy lub indywidualne osoby zainteresowane szkoleniami
 realizowanymi przez Centrum Wiedzy o Dostępności proszone są o kontakt
mailowy (
cwod.wim@wat.edu.pl) lub telefoniczny: +48 261 839 276